torsdag 13 januari 2011

Teitur - Stay under the stars


När jag och min flickvän (numera sambo) först träffades bodde vi 14 mil från varandra. Vi jobbade och levde i olika städer och avståndet gjorde att vi i princip bara kunde ses på helgerna. För att stilla den långa väntan däremellan ägnade vi oss åt den kanske mest romantiska bland kärleksyttringar: Vi bytte bland-skivor med varandra.

En av de låtar som jag först fastnade för bland plastbitarna från kärestan var "Sleeping with the lights on" med Teitur - En färöisk singer/songwriter som då var en ny bekantskap för mig. Och på många sätt ett perfekt soundtrack till början av en förälskelse.

Teitur Lassen fick en del uppmärksamhet i vårt land när han för några år sedan sa i en intervju att om det finns gott och ont i musikvärlden så är Madonna Djävulen. Måhända ett lite fånigt uttalande men det säger faktiskt en hel del om Teitur. Jag tror inte ens att han sa det för att provocera: Det är bara så att i Teiturs värld där uppriktigheten och det personliga tilltalet är det viktigaste av allt, blir Madonna med sin ängsliga trendkänslighet den naturliga motpolen.

2006 års "Stay under the stars" blev min personliga favorit efter att ha lyssnat in diskografin. Här har han tagit ett steg bort från den avskalade singer-songwriter-debuten "Poetry & aeroplanes" (tänk en glad Nick Drake) och fläskat ut arrangemangen något. Men det finns inga överflödiga detaljer. Melodierna känns helt självklara och precis varje låt är en potentiell hit. Jag har ingen aning om hur många av skivans 12 spår som är självbiografiska men han lyckas alltid övertyga mig.

Och efter lite tid i hans sällskap önskar man honom bara allt gott!

Teitur är just nu ute på turné och har tre Sverige-datum inbokade:
2011-02-23 - Pusterviksbaren, Göteborg
2011-02-24 - Debaser, Malmö
2011-02-25 - Debaser Medis, Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar